I like big buts!

8 juni 2019 - St Francisbaai, Zuid-Afrika

Daar zijn we weer!!

Na een wat rumoerige nacht, waarin wij beide niet heel goed geslapen hebben, zitten wij om 8.30 uur lekker aan het ontbijt.
Klein detail is overigens wel, Rick is een stuk sneller wakker en aanspreekbaar met ontbijt (vooral de bacon volgens hem) En ik? Ik niet, want ze hebben niet echt melk hier haha.. Theeleut is mijn bijnaam deze vakantie.

Afijn, op weg naar de volgende bestemming. We hebben vandaag een lange rit voor de boeg; 310 km in totaal. We zouden er zo'n 3,5 uur over doen volgens de planner..

IMG_20190608_132339

Maar na nog geen half uur onderweg te zijn, waren we de tijd al helemaal vergeten, want het uitzicht deed ons alles vergeten! Wat een mooie omgeving en wat een hoop te zien. Verschillende soorten bomen en ook weer her en der akkerbouw om ons heen.

IMG_20190608_135718IMG_20190608_133338

Vandaag gaat onze route vanuit Mosselbaai via George, Knysna, Plettenbergbaai naar St.Francis. Dit is ook wel de beroemde tuinroute. Hierbij zeggen ze dat je de camera gereed moet houden en ogen tekort komt, nou ik kan je zeggen dit klopt ook helemaal!

0W9A4772

Wat ons vandaag tijdens de rit vooral op viel was het verschil. Het verschil in wonen bij de mensen. Het ene moment rijdt je door een sjieke wijk heen en het andere moment zit je tussen de geknutselde huisjes, die je eigenlijk niet echt huisjes kan noemen.
Waarbij de koeien zowat bij de mensen in de woonkamer staan en de mensen zelf het afval naast het huis gooien, omdat ze niet weten waar ze het anders moeten laten.  Maar ook dat is Afrika..
Zo af en toe werden we erg vrolijk in de auto, dit kwam omdat er op sommige plekken langs de weg een soort plant staat die hetzelfde ruikt als een wietplant. Het is geen wietplant en je kan er geen wiet van maken, maar het rook wel erg naar wiet.

We hadden gisteravond even gekeken of er iets leuks te doen was onderweg, zodat we niet al te vroeg in St.Francis aan zouden komen.. We kwamen een olifantenopvang en een kattenopvang tegen. Leek ons allebei gaaf om te bekijken.
Tijdens onze rit kwamen we als eerste langs de olifanten en hier zijn we twee uur geweest.

0W9A48590W9A47740W9A48460W9A4776

We hadden er voor ons gevoel nog uren door kunnen brengen. Wat geweldig was dit. De mensen vangen de olifanten op die door wat voor reden dan ook als jonge olifant niet meer in het wild kunnen overleven. Ze zorgen ervoor dat ze er weer bovenop komen en de meeste worden weer ''uitgezet'' in privé terreinen waar veel grond is. Ze laten de olifanten niet los in het Kruger of in Addo Elephant park, omdat hier tot op de dag van vandaag helaas nog gestroopt wordt.

0W9A48740W9A48870W9A4867

We mochten de olifanten voeren en ermee op de foto. De olifanten wisten precies als de tractor met mensen komt dan krijgen we eten. Er was op het groot stuk grond een metalen frame neergezet, waar de olifanten achter moesten gaan staan. Wij mochten dan de olifanten voeren. De olifanten deden dit geheel uit vrije wil, want zodra de tractor eraan kwam rende ze terug naar het frame om weer een lekker maaltje te scoren. Wij hebben daar ook nog een lekker maaltje gescoord bij het restaurant van de opvang.
Dit was onze eerste keer om zo dicht bij deze indrukwekkende dieren te zijn. We konden er de hele middag op teren :)

IMG_20190608_115843-20W9A49410W9A4905-bewerkt0W9A48890W9A4949

We hebben onze weg weer vervolgd en kwamen onze eerste tolweg tegen. Een paar km voor de tolpoort stond er: Don't feed the bobiaan. Best geinig want wij zien gelijk een pretpark voor ons, maar nee het zijn dus een soort bavianen. Toen we het tolpoortje door waren liepen ze dan ook rustig over de weg en moesten we goed opletten dat we er niet eentje omver reden.

IMG_20190608_134512

Dit zijn trouwens niet de eerste waarschuwingen van dieren op de weg die we gezien hebben, om een kleine selectie te geven: Overstekende koeien, overstekende schildpadden, overstekende eenden....

Afijn we zijn inmiddels aangekomen in St.Francis. Hier is het rust, rust en nog eens rust....
Daar kwamen we al snel achter toen we besloten, na onze spullen bij de lodge neergelegd te hebben, een kijkje te gaan nemen in het dorp. Er zaten wel een paar winkels, maar deze waren allemaal al dicht. (het is dan 16.00 uur). En een heel gedeelte stond gewoon leeg haha. Het was net een ghost town.

0W9A4957

We zijn toen snel verder gereden om te zien waar we vanavond een hapje zouden gaan eten.
Na anderhalf uur rond gereden te hebben, besloten we bij het enige straatje te stoppen waar wat licht brandde en waarop een groot bord stond PIZZA. Dan maar een pizza vanavond dachten we..

We zijn uit de auto gestapt en net voor de pizzatent was een steegje waar je in kon lopen. Er stond een heel leuk kleurrijk bord buiten met daarop: St. Francis Brewing.
We zijn daar naar binnen gelopen en het was helemaal super. We hebben heerlijk gegeten en de mensen waren super aardig. We hebben nog een gratis toetje gekregen toen ze hoorde dat wij op huwelijksreis waren. Het is een echte aanrader, mocht je ooit in St.Francis komen, bezoek St.Francis Brewing. Overigens heb ik vandaag een stukje gereden!!! Trots als een pauw ook al ging het nog een beetje moeizaam haha

Nou mensen het is een heel verhaal geworden vandaag, maar het was dan ook echt een topdag.
We willen ook jullie nog even bedanken dat jullie zulke leuke reacties geven op onze blog. We hadden niet gedacht dat zoveel mensen ons zouden volgen, we voelen ons vereerd!!

Oh ja even een leuk weetje. Wij maken op de meest rare plekken de blog, omdat de wifi niet overal even goed is. Zo typ ik vandaag vanuit de badkamer/wc van onze lodge...

Slaap lekker XxX

1. Mark:
    8 juni 2019
    Schitterende verhalen hoor! En je hoeft je niet te schamen voor je verhaal vanaf de WC hoor, heel herkenbaar! :-P
  2. Marike:
    8 juni 2019
    Wat een leuke reis maken jullie en wat leuk om zo mee te lezen :)
  3. Aad:
    8 juni 2019
    Top hoor en leuk geschreven
    Wouw en mooie foto’s
    Vooral met die olifanten
    Veel plezier verder
    Paps
  4. Paul:
    8 juni 2019
    Weer een enerverende dag met mooie locaties en ervaringen. Leuk om ook jullie blog te volgen.
  5. Marion:
    8 juni 2019
    Mooie verhalen, Mooie foto's. Het plezier spat ervan af.
  6. Alice:
    8 juni 2019
    Wat een gave foto's weer. Misschien moet je thuis ook bacon voor Rick gaan bakken😂
  7. Herman:
    8 juni 2019
    Gaaf luitjes, een tekst van herkenning!!! Mooi he om samen wild life (olifanten) te zijn. Zeer indrukwekkend . Geniet ervan. Het is een zeer bijzonder land.
  8. Cindy:
    8 juni 2019
    Bedankt voor weer een mooi verhaal en foto's niet te vergeten. Slaap lekker en tot morgen😘
  9. Mirjam:
    Weer een heerlijk verhaal! Mooie foto's. Love you 😘
  10. Hugo:
    9 juni 2019
    Wederom bedankt voor je leuke verhaal en ben al weer benieuwd naar de volgende dag. geniet er van en laat kns ook een beetje mee genieten!
  11. Dianne:
    9 juni 2019
    Super om jullie reis op deze maniwr te volgen. We kijken alweer uit naar morgen. 😘
  12. Jolanda:
    9 juni 2019
    Leuk en gaaf jullie foto s en verhalen!!
    Wat had ik graag ook ff bij die olifanten gekeken ❤️❤️ Geniet nog van het mooie land en elkaar 🍀