De allerlaatste..

21 juni 2019 - Eindhoven, Nederland

Zoals jullie vast al wel gemerkt hebben zitten er twee dagen tussen onze blog. We hadden geen Wifi en konden jullie helaas geen verslag geven.

Woensdag morgen werden we voor de laatste keer wakker in ons ‘’eigen’’ huisje in Afrika. We hebben allebei goed geslapen.. De dag van tevoren hebben we de koffers al ingepakt, want vandaag was een  verassingsovernachting gepland. We wisten allebei niet hoe en wat, dus we waren erg benieuwd.

Om 7.00 uur kwam Steven ons weer ophalen voor onze dagelijkse portie wilde dieren spotten. We hebben alle spullen achterin de auto zitten, dus het is iets voller dan normaal.

We nemen een andere poort dan normaal en hier is het dan ook niet zo druk bij het naar binnen rijden. Het wachten voor de controle is wel iets langer, maar dat is alleen maar goed. Vandaag liep er ook een drugshond rond, deze controleerde alle auto’s.

Een bakje koffie, een warme chocolademelk een toiletbezoek en onze dag kan beginnen..

Het is een niet zo’n beste ochtend want de dieren laten zich niet echt zien. Wat we wel steeds zien zijn de impala’s, maar geloof me die vind je alleen in het begin leuk. Als je er meer dan 100 gezien hebt dan heb je geen zin meer om daar nog een foto van te maken. Aah vooruit nog eentje dan haha.

krugerpark afsluiting20

We zien wat giraffen, zebra’s, waterbokken en ook de kudu laat zich even zien.

krugerpark afsluiting19krugerpark afsluiting7

We houden tussendoor elke dag meerdere stops om even een plaspauze in te lassen (want van die hobbelwegen moet je zo nu en dan even extra naar het toilet) en voor de rokers onder ons een sigaretje.
De pauzeplekken zijn trouwens wel echt super netjes verzorgd. Ze zijn allemaal in het park en hebben allemaal een winkeltje en een nette wc.
Ook hebben ze allemaal een winkeltje en daar hebben wij dan ook even lekker rond geneusd en leuke souvenirs gekocht..(Onze koelkast hangt inmiddels aardig vol met magneetjes)

krugerpark afsluiting17krugerpark afsluiting16

We vervolgen onze weg weer en we hebben goede hoop dat we nu wel weer iets gaan zien. We proberen wat nieuwe wegen uit, nog meer off-road en vermaken ons ondertussen prima met de meest flauwe opmerkingen. Het scheelt een hoop dat de gids gezellig mee doet en we er toch een leuke ochtend van maken.

Er staan een einde verder nogal wat auto’s langs de kant, dat wil dan zeggen dat er een ‘’bijzonder’’ dier te zien is. Dit kan zijn een leeuw, een luipaard of een cheetah.. In dit geval waren het drie Cheetahs. We hebben ze alle dagen nog niet gezien en vinden het dan maar wat gaaf om ze nu eindelijk te zien. Het is best een eindje weg, want we moeten echt goed door de verrekijker kijken, maar.. We hebben cheetahs gezien!!

krugerpark afsluiting12

Nadat we wat olifanten, wrattenzwijnen en natuurlijk weer impala’s hebben gezien, komen we wat dieren tegen die we nog niet eerder gezien hebben. Een Hoornvogel. Best bijzonder dat we die hier zien, want ze worden met uitsterven bedreigd.

krugerpark afsluiting10

Onderweg komen we nog een mooie vogel tegen namelijk de Bateleur, een hele mooie grote vogel en als je hem ziet geloof je haast niet dat die echt is.

krugerpark afsluiting9

Dan besluiten we om weer een pauze in te lassen om iets te gaan eten. De tijd vliegt voorbij op het moment dat je rond aan het rijden bent en op zoek bent naar de big five.. Al dat zoeken maakt ons best hongerig.
De lunch was zoals gewoonlijk weer heerlijk en we genieten nog even van het uitzicht bij het restaurant..

krugerpark afsluiting18

We vervolgen onze weg en we hebben afgesproken dat we gewoon zeggen dat we impala’s willen zien in de hoop dat we dan juist de andere dieren zien..
We rijden een nieuw pad in wat we nog niet gehad hebben en als eerste komen we ineens een hyena tegen. Hij loopt zo voor onze auto de weg over en kijkt nog niet op of om van onze auto. We hebben natuurlijk snel wat foto’s geklikt want het ging zo snel, dat ook wij een verbaasd blijven stilstaan. Wat was dat gaaf, onze tweede hyena in het wild gezien!

krugerpark afsluiting22

We rijden een stukje verder en links van ons zien we ineens wat grijs, we kijken goed en het zijn drie neushoorns. Een moeder, een jong en dan nog een mannetje wat het jong probeert weg te jagen. Gelukkig laat hij zich niet wegjagen en het mannetje druipt af. Het was een eindje weg, dus lastig vast te leggen, maar we hebben neushoorns gezien!

krugerpark afsluiting5

Nadat we een stukje verder rijden komen we olifanten tegen. Het zijn er 2 en ze lopen lekker rustig rond. Ze vinden het niet zo fijn als we dichtbij komen en dit laten ze dan ook zien door hun oren flink naar voren te gooien. Voor ons een teken om afstand te nemen en terug uit te rijden. We laten ze verder met rust.
We vervolgen onze weg en rijden zo een tijdje rond, zonder echt iets te zien, behalve dan weer die verrekte impala’s.(Als je een tijdje in het Krugerpark verblijft ga je die dingen echt haten, het enige wat je hoopt dat je er een opgegeten ziet worden haha..) Het is al zo erg dat als we ze zien we alle drie alleen heel diep zuchten. We weten dan genoeg en hoeven niet te stoppen voor foto’s.
Ineens zien we dan een paar zebra’s staan, althans we denken dat het er een paar zijn, maar als we beter kijken blijkt het echt een enorme groep te zijn. Het zouden het er best wel eens 40 kunnen zijn.
Ook een paar giraffen stonden erbij en waren lekker rustig aan het eten.

krugerpark afsluiting11krugerpark afsluiting6

Het mooie is dat het landschap ook steeds veranderd. Zo heb je ineens een dik begroeid stuk en dan ineens een open vlakte. Steve legt nog wel even uit dat het gras wat nu zo bruin/geel van kleur is dit in de zomer groen is.
Doordat het zo geel/bruin is rijden we bijna voorbij een groep leeuwen. Ze liggen lekker relaxed in het gras en we kunnen ze van een afstand goed zien. Blijven mooie dieren om te zien.

krugerpark afsluiting1

We worden helemaal enthousiast van de dieren die we tegenkomen, dat we hopen op nog meer te zien vandaag.. We besluiten om even snel een plaspauze in te lassen.. En natuurlijk een sigaretje erbij..

Na onze pauze rijden we over harde wegen en daarna gaan we een onverharde weg in, als we verder rijden komen we ook nog even de buffel tegen. Dat wil dus zeggen dat we vandaag de Big five gezien hebben! Hoe gaaf is dat..
The Big Five:
0W9A5507
Leeuw
krugerpark afsluiting4
Luipaard

Het is bijna tijd om onze overnachting te gaan bekijken dus we rijden naar het kamp “Berg-en-dal” in het Krugerpark. We krijgen daar een mooie slaapplek. Onze slaapplek staat naast het hek van Krugerpark, dus we horen de dieren als het donker wordt nog beter dan in ons vorige huis! Wat een geweldige verassing is dit!

We krijgen te horen dat je er bij dit kamp ook meerdere tours te boeken zijn namelijk; een ochtendtour, een ochtendwandeling, een middagtour, een sunset tour en een night drive. Steven raadt ons sowieso de ochtend tour aan en we besluiten ach we zijn maar 1 keer op huwelijksreis, dus we doen de night drive er ook maar meteen bij.

Wat inhoudt dat we van 20.00 tot 22.00 een uur tour hebben en in de ochtend om 5.30 uur een tour hebben. Een korte nacht staat ons dus te wachten.
De avondtour is erg leuk, want we zien leeuwen, een hyena, een neushoorn en olifanten.
Het enige zielige was wel, dat de mensen enorm met de zaklampen in de leeuw zijn ogen aan het schijnen waren. En ook de gids was geluid aan het maken en achteruit aan het rijden om de leeuw wakker te maken. Dat was een beetje jammer, maar het ging ons vooral om de ervaring en die was geweldig.
Als we terugkomen bij het huis besluiten we om even in te checken voor de vlucht van morgen, althans dit doet Rick, want Patricia valt na 10 minuten als een blok in slaap haha..

krugerpark afsluiting26

Om half vijf gaat de wekker en het is ijskoud. We doen daarom 2 truien aan en onze jas.
Steven is zo vriendelijk om ons elke keer van het huisje naar de receptie te rijden, want lopen is een beetje te ver. We hebben bijna een prive tour deze ochtend, want buiten ons twee zijn er nog 3 andere mensen die mee gaan.

We hebben in het begin de zaklampen aan en rijden rond.. In het donker, zien we niet echt heel veel bijzonders. We komen impala’s tegen( goh wat een verassing) en een neushoorn.. Dan wordt het langzaam lichter en hoeven we  de zaklampen niet meer te gebruiken.
We horen van een andere auto die rondrijdt dat er een troep leeuwen gespot is. We rijden er heen en we zien veel leeuwen bij elkaar. Waaronder ook jonkies. Door het hoge gras is het niet heel goed te zien, maar ze spelen leuk samen en wij kunnen wat foto’s maken.
Dan horen we door de radio dat er ook luipaarden gespot zijn en ook die willen we natuurlijk graag zien. We rijden er heen en onderweg zien we nog olifanten tegen en ver in de verte zien we de Buffalo.
En dan komen we aan bij de plek waar het luipaard gezien is. Hij/zij ligt lekker in het gras en er wordt verteld dat er aan de andere kant van de weg nog een luipaard ligt, maar die zien we niet (kan je nagaan hoe goed hun camouflage is). Dan staat het luipaard op en begint te lopen. Dit is voor het eerst dat we het luipaard helemaal kunnen zien, wauw/geweldig!!!
Hij/Zij poseert ook nog even mooi op een rots voor ons, zodat we prachtige foto’s krijgen.

krugerpark afsluiting2krugerpark afsluiting3

We rijden weer terug met de Jeep naar het kamp en we vertellen Steve natuurlijk meteen wat we gezien hebben. Die is helemaal blij voor ons. We drinken nog even lekker een bakje koffie en thee, want jeetje mina wat was het koud!!!
We moeten onze laatste spullen nog inpakken en we nemen ook nog even lekker een hete douche om warm te worden. Dan gaan we nog voor de laatste keer een ritje door het Krugerpark maken, voor we op weg gaan naar het vliegveld.
Toch wel jammer want we vinden het dieren spotten echt helemaal geweldig.

Afijn we rijden rondjes in de hoop nog wat mooie dieren te zien op onze laatste trip.
We hebben vanmorgen dus met de ochtend tour al de Big Five gezien, maar je zult het niet geloven ook nu hebben we bijna heel de Big Five weer gezien. De enige die zich nu niet lieten zien waren de leeuwen, maar goed we mogen zeker niet klagen.

We hebben heerlijk genoten van al het moois wat Afrika ons geboden heeft.

krugerpark afsluiting24krugerpark afsluiting21krugerpark afsluiting14krugerpark afsluiting13

Toch zijn we allebei ook wel weer blij dat we nu lekker samen met de hondjes op de bank zitten, want wat hebben we die gemist zeg!

We hopen dat jullie net zo genoten hebben van onze blog, als wij die het elke dag weer met plezier voor jullie geschreven hebben. Onze volgende reis naar Afrika wordt dan ook zeker weer met een blog.
Bedankt voor het lezen enne we zouden zeggen ga zelf eens op bezoek in dit geweldige land! Wij weten nog een erg goede gids!!

krugerpark afsluiting27

1. Aad:
    21 juni 2019
    Ook wij hebben genoten van jullie verhalen
    Dank je
    De foto’s zijn ook geweldig
    Maar ook wel weer blij dat jullie terug zijn
    Zeker kunnen jullie na genieten van deze mooie huwelijksreis
    Bedankt Patricia en Rick
  2. Hugo:
    21 juni 2019
    Ook wij hebben genoten van jullie reisverslagen. Maar ook daar komt, zeker voor jullie, een eind. Bedankt voor de leuke verslagen!!
  3. Mirjam:
    21 juni 2019
    Super gaaf weer! Het was zo leuk om te lezen elke dag. Ga het best een beetje missen... Maar ben heel blij dat jullie weer wat dichterbij zitten xxx
  4. Astrid Scheyvens:
    21 juni 2019
    Genoten van je/ jullie blog, Genoten van de foto's, bedankt 😘
    Nu nog zelf nagenieten, genieten van de honden en jullie wittebroodsweken..
    Groetjes Astrid
  5. Marike:
    21 juni 2019
    Wat een heerlijk reis hebben jullie gehad en wat leuk om zo mee te lezen 😁
  6. Herman:
    21 juni 2019
    Wow, de luipaard gespot!!! Heel heel gaaf. De drie cheeta's waren dat broers??? Tot snel in nederland!!!💋💋
  7. Jolanda:
    22 juni 2019
    Super leuk.. erg genoten van jullie avonturen .nu gaat jullie reis samen beginnen... veel liefde en gezondheid Patricia en Rick 🍀🍀🍀
  8. Cindy:
    22 juni 2019
    Welkom thuis, jullie kunnen nu lekker gaan nagenieten van deze mooie reis. En wat aardig van Steven dat jullie niet in een tentje hoefde te slapen jullie laatste nacht😜
  9. Kitty:
    22 juni 2019
    zo.. even gesmuld nog van jullie laatste blog.. Erg leuk om zo 'mee te reizen'hoor!
    En jullie nu acclimatiseren..en over tot de orde van de BIG five in NL..?
    ( eten, drinken, slapen, werken en van elkaar houden.. )
  10. Dianne:
    22 juni 2019
    Wat een geweldige reis hebben jullie gehad en wat hebben jullie alles mooi geschreven. Een huwelijksreis om nooit te vergeten. Welko m thuis en geniet lekker na van alles wat jullie de afgelopen weken is overkomen. Tot snel😘