Drie van de vijf...

17 juni 2019 - Krugerpark, Zuid-Afrika

Na een wat korte nacht, gaat de wekker om half 7 af...
Onze eerste volledige dag Krugerpark staat gepland. We hebben er allebei enorm veel zin in!

Om 7.00 uur staat Steve voor de deur om met ons de Safari te gaan rijden. Lee is er om afscheid te nemen, want die gaat vandaag weer naar huis toe..
We stappen in de auto en vertrekken.. Vlakbij de ingang van het park staat al een lange rij van mensen die het Krugerpark in willen.
Steve legt uit dat er per dag zo'n 1000 auto's (per ingang; er zijn er ongeveer 14) binnen gelaten worden. Je hebt mensen die al een reservering gemaakt hebben om het park in te mogen en die mensen krijgen voorrang. Gelukkig behoren wij tot die mensen en hoeven we niet extreem lang te wachten.

krugerpark dag 1 24

Er zijn meerdere punten van controle voor je het terrein van Kruger op mag. Alleen maar goed dat ze dit doen, want we horen dat de stropers vaak in meerdere auto's komen en de geweren dan ook in stukken meenemen, om het vervolgens in het Kruger in elkaar te zetten en te gebruiken. Schandalig, maar het gebeurt vandaag de dag nog steeds..
We hebben zo'n 15 minuten moeten wachten en zijn dan op het terrein. Voor we aan het eerste deel van de safari beginnen hebben eerst even tijd om iets te drinken te halen voor onderweg en natuurlijk ook even het toilet te bezoeken.

We starten onze rit en zien vrij snel olifanten aan de kant van de weg staan, super mooi en groot en ook helemaal niet bang voor alle auto's die langsrijden en stil staan om foto's te maken. Om jullie een idee te geven, er leven er ongeveer tussen de 13.000 en 14.000 in het Krugerpark.

krugerpark dag 1 1

We rijden een stukje verder en al gauw zien we een grote groep Impala's staan. Hiervan zijn er meer dan 150.000 in het Krugerpark te vinden. We hebben er dan ook best wel veel gezien vandaag haha..
Een leuk weetje, hier in Kruger worden de impala's ook wel ''Mac donalds'' genoemd. Dit vanwege de zwarte M op hun kont en omdat ze eigenlijk alles wel eten, van gras tot onkruid.

krugerpark dag 1 9krugerpark dag 1 2

Leuk om te zien is dat de omgeving heel anders is als in ADDO. Hier heb je veel meer begroeiing en is het dus ook niet altijd even makkelijk om een dier te spotten.
Vooral bij de waterpoelen zie je veel variatie aan dieren. We hebben na de impala's dan ook een bezoekje gebracht aan 1 van de vele drinkplaatsen/waterpoelen die te vinden zijn in het Kruger.
Bij deze drinkplaats zagen we onder andere een groep zebra's, impala's en aapjes. We hebben de waterkant afgespeurd en zagen daar onze eerste krokodil. Een kleintje, maar toch gaaf om te zien.
De apen die er zaten zijn, Vervet monkey's. Een kleine soort die ook bij ons huisje rondlopen in de ochtend.

krugerpark dag 1 4

We hebben onze weg vervolgd en kwamen toen de giraffen tegen, wat een mooie grote dieren zijn dat. Zo imposant en tegelijkertijd zo mooi. Er zitten tussen de 8.000-9.000 in het Kruger. Er loopt ergens ook een albino giraffe rond, die onze gids een keer gezien heeft. Wie weet komen wij hem ook een keer tegen de komende dagen :)

krugerpark dag 1 17krugerpark dag 1 16

Tijdens onze rit door het Kruger zijn we erg veel mooie vogels tegen gekomen, we hebben er zoveel mogelijk geprobeerd op de foto te zetten. De ene soort deed het poseren voor onze lens iets beter dan de andere soort.
Ook de Kudu liet zich regelmatig even zien aan ons. Ook al zie je er zoveel het is en blijft een mooi gezicht en dus ook elke keer werden er volop foto's gemaakt.

krugerpark dag 1 25krugerpark dag 1 15krugerpark dag 1 14krugerpark dag 1 12krugerpark dag 1 7krugerpark dag 1 3krugerpark dag 1 5

Afijn we hebben daarna even lekker een pauze gehad bij een mooie stopplek ''Lower Sabie''.
Steve vertelde dat als je in dit gedeelte wilt blijven slapen, want dat kan, je dan 2 jaar moet wachten voor er plek is. Het is nogal een gewilde plek om in het Kruger te blijven zullen we maar zeggen..
Ze hadden een restaurant aan het water, zodat je tijdens je lunch even leuk om je heen kon kijken en veel zag gebeuren.
Hier zagen we dan ook buffels, kudu's, nijpaarden, giraffen en een enorme krokodil.
Leuk weetje; er zitten in het Kruger tussen de 4.000 en 5.000 krokodillen.
Naast het restaurant, zat er ook een leuke shop waar even doorheen gewandeld zijn. En daar zagen we Lee ineens weer lopen. We zijn ernaar toe gelopen en ze vertelde dat ze het zo leuk vond dat ze toch nog teruggekomen was, wat wij ons zeker voor kunnen stellen, want het Kruger is zo mooi en je ziet zoveel!

krugerpark dag 1 10krugerpark dag 1 8krugerpark dag 1 6krugerpark dag 1 13

We vervolgde onze safari, met Lee, want Steve ging terug om het avondeten voor te bereiden.
Als eerste zijn we naar een waterpoel gereden, waar we krokodillen, nijlpaarden, impala's, apen en Zebra's gezien hebben.
Leuk weetje; Er zitten rond de 28.000 zebra's en tussen de 3.000 en 4.000 nijlpaarden in het Krugerpark.

De Vervet Monkey's die we eerder al noemde, kwamen we bij een andere waterpoel ook weer tegen. Het was best een grappig gezicht toen we dichterbij kwamen om foto's te maken en we ineens zagen dat ze blauwe ballen hebben. We konden het dan ook niet laten om er even een foto van te maken. De reden dat ze deze blauwe ballen hebben is dat dit een sociaal iets is. Hoe blauwer de ballen, hoe hoger de status van de aap is.

krugerpark dag 1 21

Aan de andere kant waren twee impala mannen de strijd aan het aangaan met elkaar, want het is op dit moment paringstijd. Het was een enorm kabaal en het ging er dan ook soms even hard op. Gelukkig is er altijd wel eentje die het opgeeft en dan is de rust weer terug..

krugerpark dag 1 20

Tijdens het rijden zagen we ineens iets over de weg kruipen, we wilde iets dichterbij gaan alleen toen schoot het weer ergens onder een struik. We hebben de auto even stilgezet en toen kwam het onder de struik vandaan. ''Monitor Lizard'' heet het hier. Een schuw beestje, maar wel mooi om te zien.

krugerpark dag 1 11

We hebben meerdere keren vandaag onze auto stil moeten zetten, omdat er weer iets over de weg heen liep. Wij hebben zo'n moment ook even vastgelegd, want dat moet je gewoon zien.

krugerpark dag 1 18

We hebben halverwege nog even een stop gemaakt op een uitkijkpunt waar je uit de auto mag en rond kan kijken. Best vreemd, want ook daar zitten gewoon de wilde dieren. Tijdens het rondlopen kwamen we olifantenpoep, zebrapoep en apenpoep tegen. Het is daar dus wel toegestaan om uit de auto te stappen, maar dan staat er wel bij op eigen risico.. We zijn er zo'n 10 minuten geweest om even de benen te strekken en zijn toen weer verder gegaan met de rit.

krugerpark dag 1 19

We kwamen op een wat opener veld en zagen daar een mooie, oude olifant staan. Het was goed te zien dat hij al aardig op leeftijd was, want zijn ene oor deed niet meer zo goed mee (normaal flapperen ze deze om ervoor te zorgen dat ze afkoelen) en zijn achterpoot wilde ook niet meer helemaal mee werken. Eigenlijk best sneu, maar ja dat is ook gewoon de natuur..
We waren zo met de oude olifant bezig dat we pas na een tijdje in de gaten hadden wat er eigenlijk achter de olifant in de verte te zien was. Een neushoorn met een kleine. Je ziet dit niet vaak, want ze zijn er schichtig, maar toch hebben wij er even mooi naar staan kijken en genieten. In verband met het stropen van de neushoorns wordt hier niet van bekend gemaakt hoeveel er nog in het Krugerpark zitten.

krugerpark dag 1 23krugerpark dag 1 22

Inmiddels was het tijd geworden om richting de uitgang te gaan van het park. Het duurt dan vaak nog wel een uur voor je er bent dus je moet de tijd wel in de gaten houden. We hebben nog even snel een ijsje bij een shop gehaald en zijn richting te uitgang gereden.
Steve had nog verteld dat er op de weg naar de uitgang aan de linkerkant een impala in de boom zou moeten hangen. Hij had die gisterochtend gezien, hoogstwaarschijnlijk door een luipaard erin gelegd. We hebben gezocht..gezocht..gezocht.. tot we uiteindelijk de boom gevonden hebben! Het hing er dus nog steeds. De kans is dan ook wel aanwezig dat de luipaard terug komt om de impala verder op te eten..

krugerpark dag 1 26

Rond 18.00 uur zijn we weer terug bij ons huisje. Steve is dan al bezig met het avondeten terwijl hij vergezeld wordt door onze tuindieren. We hebben vanavond te gast; een Kudu, Bushbaby's en een familie wrattenzwijn.
Het is erg leuk om te zien hoe rustig de dieren zijn terwijl ook wij er gewoon nog rondlopen.

krugerpark dag 1 2720190617_200411

We hebben vanavond lekker buiten de foto's uitgezocht die we vandaag gemaakt hebben (dit waren er zo'n 1400) en zijn daarna lekker binnen de blog gaan schrijven.
Nu gaan we lekker slapen, want morgen begint onze dag weer om half 7 voor weer een volle dag Safari.
Baia Dankie (betekend heel erg bedankt in het afrikaans) :)

1. Alice:
    17 juni 2019
    Wat een ervaring jongens, supermooi. Wat een mooie verhalen schrijven jullie
  2. Aad:
    17 juni 2019
    Een kleine tip
    Maak van jullie verhalen een boek
    Schitterende verhalen en mooie foto’s
    En vooral de plezier die jullie daar ervaren
    Morgen weer veel kijk plezier tussen de mooie beesten
  3. Kitty:
    😊😍😍😍😍😍💕💕😀
  4. Dianne:
    18 juni 2019
    Wow wat een super dag weer en wat schrijven jullie het allemaal leuk en prachtige foto's. We kijken weer uit naar de vklgende blog
  5. Jolanda:
    18 juni 2019
    O kan niet wachten op de dag dat wij ook in krijger zijn wat gaaf is het daar.😍😍😍
  6. Marion:
    18 juni 2019
    Wat een mooie foto's en verhalen
  7. Marike:
    18 juni 2019
    Leuk om jullie zo te volgen en leerzaam ook 😁